söndag 25 september 2011

CX

Förr om åren har jag tyckt att CX varit en inte så särskilt lockande företeelse. Dels har man varit igång en hel säsong så motivationen för att vränga lungorna har börjat avta. Dels har det inte sett så roligt ut att kana runt i en gyttjepöl på en racer försedd med lite bredare däck. I år är det dock annorlunda. Tävlingsmotivationen finns kvar, antagligen mest på grund av att vi har så kul med teamet när vi är ute på race och när dessutom Evalds och Cykeldistribution gjorde det möjligt för mig att förvärva den här guldklimpen så var det klappat och klart att det kommer bli ett knippe CX-lopp körda under hösten.

Så igår var det då dags för den årliga drabbningen i Tidan, det vill säga Focus Cross Race. Fint väder hade vi men de mängder med regn som kommit under veckan skulle göra banan rejält kladdig visade det sig. Sammanlagt var vi knappa trettiotalet till start i den "stora" klassen (Elit, Veteran och damer). Jag fick en bra start och kom iväg strax bakom A. Blomqvist och favoriten Flockhart. I första kurvan dök Skara-Johan om oss alla tre på innern så jag var såldes iväg som fyra. Tempot var lite lugnt och avvaktande det första varvet så jag kastade i dyngen och gick förbi mina konkurrenter. Som väntat blev jag knappa varvet senare passerad av mina två svåraste konkurrenter men nu var i varje fall fältet ordentligt utsträckt. Placeringen höll sig sedan in i mål och jag kunde korsa mållinjen som trea. Johan, sin vana trogen, gjorde strössel av sina mottävlare i veteranklassen. Stort grattis!

Det var ett kul race och cykeln fungerade klanderfritt. Oväntat bra grepp och det var inte en enda kurva där det gick på "svaj". Av- och påstigning är inte min starka sida men jag hoppas på att förbättra detta under säsongen. Vad som gjorde tävlingen än mer rolig var den fantastiska support jag fick utmed banan  från bland andra Therese, Per M och mor och far samt Jansberger med dottern Minna. Glada tillrop och hjälp med reservhjul och lagning gjorde det klart lättare att plocka ur det som fanns i kroppen denna dag. Jag vet att det togs en hel del bilder under och efter tävlingen så jag ber att få återkomma med dem senare.

Dagen avrundades i Cykeldistributions lokaler där Stefan först presenterade lite av nästa års nyheter och därefter bjöd på mat. Focus modellprogram ser otroligt starkt ut och mycket pekar på att jag kommer ha en tysk mellan benen nästa år på långloppen. Mer om det senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar