söndag 3 juni 2012

Kvänums öppna KM

I tisdags gick en riktig klassiker av stapeln nämligen Kvänums öppna klubbmästerskap. 2010 var Christian Sääv första KIF:are att skära mållinjen (som förövrigt Jansberger vann, men då i "fel" klubbdräkt) och förra året rann hela tillställningen ut i sanden så således var Christian regerande klubbmästare när vi radade upp oss på startlinjen. Närmare två år av hets och psykningar gjorde att väldigt mycket prestige stod på spel denna kväll...

Cirka femtiotalet cyklister gled iväg för att avverka 3x18 km i så rask takt som möjligt. Vädret visade sig från sin bästa sida med solsken och minimalt med vind. Mina kära klubbkamrater höll vad de lovat och gav mig inte särskilt mycket spelrum, utan satt som trogna labradorer på mitt hjul så fort jag gjorde minsta ansats att röra på mig. Lyckligtvis var det med en handfull starka åkare utan KIF-tröja och efter ett antal försök kom äntligen fyra man loss och fick en liten lucka på 10-20 sekunder som skulle visa sig hålla till mål. Kvartetten bestod av Johan Broberg (Cykelcity), Jakob Nielsen (Wänershof), Greve Magnusson (Falköping) och undertecknad. Sista fem kilometrarna in mot mål tog jag otaktiskt hårda förningar men hellre sist i förstagruppen än låta klungan komma ikapp med blodtörstiga klubbkamrater var taktiken. Ut ur sista kurvan med 200 meter kvar visade Cykelcity klassen och gjorde proceduren kort med oss andra. Jag rullade in som tvåa, riktigt glad över att plockat hem klubbmästerskapet.

Närmast stundar Lida Loop i Stockholm nästa helg. Ska bli väldigt kul att göra långloppsdebut för året. Startfältet i Elitklassen verkar ha vuxit både i storlek och kvalité sedan förra året vilket gör att det känns extra inspirerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar