onsdag 13 juli 2011

Drabbning i Västerplana

I kväll har det varit onsdagsrace med Västerplana som utgångspunkt. Varvet mätte knappa två mil och skulle köras tre gånger. Banan bjöd på det mesta, dvs motvind, kantvind, snabba utförslöpor och givetvis lite motlut. Jag, Jberg och Karl slöt upp lite tidigare för att reka banan och hinna värma upp lite (visa av erfarenhet). Fysiken var god hos oss alla vilket bäddade för ett spännande race. Väl tillbaka till start- och målplats hade lidköpingsgänget dykt upp. Strax därefter anlände Tommy, Sääv och Viktor från Kvänum. Därpå dök tre vassa falköpingsåkare upp och sist med inte minst gjorde även Jimmy E entré. Relativt stort startfält! Mycket inspirerande. Iväg åkte vi och jag och Jberg satte oss i spets i motvinden upp till Medelplana. Där gjorde vi 90 grader höger, fick kantvind och dagens första attack var ett faktum (av undertecknad). Jag placerade mig så att enbart Jberg skulle få plats på min "vinge". Resten fick antingen åka i gruskanten/ diket eller hamna på strängen. Tommy hade ju lovat att han skulle agera plåster på mig idag och MTB-åkare som han är, satte han sig i grussträngen närmast diket. Med sig på hjul fick han även Karl. Vi fick en lite lucka som krympte en smula till utförskörningen. Här kom dock lite trafik i vägen och Tommy såg sin chans att attackera. Jag och Jberg krokade på och vi höll för några ögonblick en bit över 60  blås. Detta räckte för att skapa dagens utbrytning. Vi fick ett fint samarbete. Jberg körde på bra som vanligt. Tommy grinade bitvis illa, men var ändå den jag var mest orolig för. Han har ett sjukt tävlingspsyke och ger man honom minsta övertag så kan det vara kört. Alltså blev plan A att göra sig av med teamchefen. Detta kom att ske i backen innan mål på andra varvet. Jag tryckte på lite extra uppför. Jansberger var fräsch nog att täta luckan upp till mig, men Tommy fick ge sig. Jag och Jberg rullade på ett varv till. Det gick tämligen odramatiskt och Jberg såg verkligen till att ta sin del av förningarna trots att han började bli sliten. Bra jobbat! Sista gången in i backen hade Jansberger bestämt sig för att nöja sig med andraplatsen så jag fick en ordentlig lucka när jag ställde mig upp i pedalerna. Sista biten in mot mål behövde jag bara se till att luckan mellan oss inte krympte och jag kunde rulla över mållinjen som segrare. Jberg kom strax efter och mycket glädjande så hade Tommy lyckats hålla undan för klungan och rullade in på en mycket hedersam tredjeplats. Starkt! Jag kommer få det svettigt om han börjar träna på "riktigt"... Fyra blev Sääv som därmed även plockade hem klungspurten. Även Karl körde starkt och var med klungan där det tydligen hade attackerats hej vilt från Falköpingåkarna på slutet. Mer sånt!

Sammanfattningsvis fick teamet ett superbra träningspass. Heder åt Lidköpings CK som arrangerar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar