tisdag 26 april 2011

Misslyckat Kolmården

På vinst och förlust hängde jag med Karl till Kolmårdsbiken, mest för att få lite skog i benen innan långloppscupen drar igång. Cykeln för dagen var en storleken för liten postordercykel från Tyskland. Starten gick tämligen odramatiskt. Satt med någonstans runt 5-10 och behövde inte använda onödigt med energi för att hålla mig där den första grusvägs-milen. Efter första singel-track partiet hade fältet spruckit av och jag hamnade någonstans mellan förstagruppen och bakomvarande. Gissningsvis plats 6-10. Dock flöt det på riktigt bra, jag höll min egen fart inne i skogen och bombade för allt jag var värd på gruspartierna. Vid första varvningen blev jag uppåkt av två killar och vi inledde ett bra samarbete. Tyvärr tabbade jag mig vid en spång och blev lite efter. När denna lucka sedan skulle täppas till blev jag antagligen lite onödigt "het" och gjorde ytterligare ett misstag som resulterade i en "superman" där över-och underläpp, näsa och haka gjorde grovjobbet för att ta emot mig. Blodet sprutade och jag såg stjärnor för ett ögonblick. Var bara att kravla sig av stigen och sätta sig i ljungen en stund. Ungefär här var racet över för min del. Strax under 30 km gissar jag på att vi hade åkt. Efter kanske fem minuter kravlade jag mig upp och började trampa vidare mot målområdet för att bryta. Dock kände jag att blodet slutat rinna och cykeln var ju faktiskt någorlunda hel. Den hade fungerat som en påse nötter redan från start så en vurpa mer eller mindre gjorde ingen större skillnad. När det var dags för sista varvningen inför tredje loopen bestämde jag mig att jag bannemig skulle cykla för hela pengen även idag. Fort gick det absolut inte och särskilt kul var det inte heller men runt kom jag. En medioker 25:e placering rullade jag in på. Det enda positiva man kan se i det här är att jag placerade mig i första tredjedelen av tävlings-fältet, trots att jag höll lågt fika-tempo sista halvan av loppet och trots att jag satt stilla en bra stund. Bör finnas utrymme för förbättring med andra ord.

Kvällen ägnades åt att sitta på akuten och vänta på ett utlåtande om min nacke som ömmade rätt friskt. Muskelsträcking blev diagnosen. Alltså ingen fara på taket utan bara ge full gas närsomhelst igen!

Återstår att se när nästa race blir. Kommer antagligen inte köra någon mer MTB på den gamla tysken i vart fall.

2 kommentarer:

  1. Gött att d inte va nån fara me nacken!

    SvaraRadera
  2. Gött att det gick "bra"... Hoppas muskelsträckningen läker fort! Nu fattas bara en bild ;)
    Mvh Jörgen

    SvaraRadera