söndag 15 maj 2011

Billingeracet

Större delen av helgen har spenderats på Billingen där första deltävlingen för året i Långloppscupen gått av stapeln.
Lördagen ägnades åt provkörning av delar av banan samt resning av Evalds tält.
Söndag var lika med tävlingsdag. Strax efter sju var jag på plats uppe på stadion för att hjälpa till med lite bestyr, därefter vidtog uppvärmning och klockan elva var det dags för start. Jag hade fått en plats i först startled ihop med alla de stora kanonera. -Bara spänna bågen ordentligt och se hur länge man orkar, var tanken jag hade. Arrangören lockade dock med ett bergspris på toppen av Caterpillarbacken vilket gjorde att jag aldrig behövde bekymra mig för huruvida jag skulle gå med någon första grupp eller ej, ty en handfull av de bästa åkarna försvann med vindens hastighet när det började närma sig snöret som var värt 1000 riksdaler. Jag förpassades alltså till en andraklunga vilket nog antagligen var lika bra. Det trummades på i bra tempo merparten av tiden. Lite "nybörjar-trix" såsom vurpor, kedjetrassel, tappad vattenflaska och så vidare praktiserades frekvent bitvis vilket gjorde att jag tappade lite. Krafterna lyckades jag dock disponera rätt så väl och det fanns en smula mos kvar till den avslutande strupen. De 75 kilometrarna avverkades på tre timmar och en minut, vilket räckte till en 13:e plats i elit-klassen om man litar på den preliminära resultatlistan. Helt OK, särskilt som jag vet att jag kan prestera bättre.

Sammanfattningsvis kan man säga att det har varit ytterligare en toppenhelg med Evald's-teamet! Mycket kul snack och nyttigt utbyte av tankar och erfarenheter. Ser fram mot Lida-loop som är nästa race på tur i långloppscupen.

Guldstjärna också till Skövde CK som stod för ett föredömligt arrangemang och en riktigt trevlig bana!

3 kommentarer:

  1. Riktigt bra kört och grattis till en fin placering!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för de orden! Bra krigat av er också! Karl: Hälsa och tacka mor för lagningen. Flaskan i Ryd var guld värd efter att ha kört utan ett tag.

    SvaraRadera