lördag 21 maj 2011

Götene Elit-GP

Igår kväll var det då dags för Götene Elit-GP som jag gått och varit lite smånervös inför hela veckan. Jag och Jansberger slöt upp halvannan timme före start för att hinna få igång benen ordentligt innan startsignalen ljöd. Vi tog riktning mot Husaby och Lundsbrunn och jag kände ganska omedelbart att benen vaknat till liv efter söndagens begivenheter. När startlista signerats, fickorna plockats ur och benvärmarna åkt av var det dags för start. Jag och Fredrik hade på känn att det antagligen skulle bli "flat-out" redan efter första nittio-gradaren så vi placerade oss i god tid i startfållan för att slippa hamna längst bak på snöret i alla fall från början. Glädjande var att Kvänums IF för kvällen förärats med en fan-club bestående av resterande delen av familjen Jansberger. En riktig moralhöjare, så nu gällde det att ta i för kung och fosterland för inte ville man ju göra fansen besvikna?!

Hur gick själva racet då? Jo, startskottet small och det blev som befarat fullt spett direkt. Jag vet inte vad jag höll på med för jag rasade ner som en sten genom fältet första halvvarvet. Som tur var fick jag några lyckosamma kurvor där jag kunde sno åt mig ett gäng platser som placerade mig någonstans i mitten av fältet. Första 15 minuterna var en riktig plåga, därefter blev tempot lite mer omväxlande och det kom ett och annat tillfälle där man faktiskt kunde ta igen sig ett par sekunder. Jag höll mig någonstans mellan 10e-20e plats i klungan. Det var riktig strid på kniven om varenda placering som skulle kapas så det var lätt att man rasade tillbaka om man inte höll sig allert. På det 35e och sista varvet kom jag in på upploppet som 14e cyklist och det var också den placeringen jag fick i mål. Klart godkänt känner jag och om man ska summera min insats:

Positivt:
Jag var aldrig nära att "åka av". Kroppen svarade bra på igångdrag och återhämtade sig bra.

Negativt:
Måste bli bättre på att ta för mig. Vek ner mig allt för många gånger i kriget om placeringar. Dessutom måste jag sluta med att hålla ett pekfinger på bromshandtagen. Sluta fega helt enkelt. Och träna mer. Och hårdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar